
Konsert
Mozart och Stravinsky
30 maj–1 jun 2024
Konserthuset Stockholm
Ryan Bancroft dirigerar Eldfågeln och Sofie Asplund sjunger arior. Konserthuschef Stefan Forsberg är värd och introducerar konserten.
Med dessa konserter fullbordar Ryan Bancroft sin första säsong som chefdirigent för Kungliga Filharmonikerna. Han gör det med ett huvudnummer som står honom nära: Stravinskys Eldfågeln – inte den ofta framföra sviten utan den kompletta balettmusiken från 1910. ”Det är en jätteorkester, och den bästa versionen”, säger Bancroft.
Det här markerar samtidigt en etapp i inspelningarna av Stravinskys baletter Petrusjka, Eldfågeln och Våroffer – Bancrofts och Kungliga Filharmonikernas första gemensamma skivinspelningar.
Det är möjligt att Lili Boulanger upplevde åtminstone någon av dessa Stravinsky-baletter, som alla hade sina urpremiärer i hennes hemstad Paris i början av 1900-talet. Inledningsvis hör vi Lili Boulangers D’un matin de printemps – ett av de sista verk det unga geniet skrev före sin alltför tidiga bortgång 1918, vid 24 års ålder. Trots omständigheterna är det ljus musik med lätta, lekfulla steg.
Den åländska sopranen Sofie Asplund är dubbelt aktuell i Konserthuset under säsongen, både i en romanskonsert och vid det här tillfället, då hon sjunger arior av Mozart. Asplund har på senare år fått stor uppmärksamhet och hyllats för flera rolltolkningar på landets operascener.
När
30 maj och 1 juni
Pris
145-450 kr
Bra att veta
Hitta hit
Tunnelbana:
Linje 17, 18 eller 19. Hållplats Hötorget, uppgång Konserthuset.
Buss:
Buss 1, hållplats Hötorget.
Buss 57, hållplats Hötorget.
Annonser: