Nio pärlor från Stockholms konst- och designmuseer

Stockholms konst- och designmuseer har en hel sjö av konstverk, det kan nästintill verka svårt att veta vad man ska rikta blicken mot. I den här guiden har Welma kontaktat 9 museer och frågat dem vilka konstverk som absolut inte får missas!

Artipelag – Solar Egg av Bigert & Bergström, 2017

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/06/solar-egg-artipelag-1248-832.jpeg
Foto: Johan Strindberg

När ni gör ett besök på Artipelag får ni inte missa det senaste konstverket som upprättas i deras permanenta utomhusutställning, Skulptur i natur, Solar Egg av Bigert & Bergström. Verket har tidigare visats på Artipelag som en del av Bigert & Bergströms utställning 2017. Nu återuppförs skulpturen i deras utomhusutställning där ni kan se flera verk, både permanenta som tillfälliga skulpturer, av svenska som internationella konstnärer. 

Solar Egg producerades för första gången på uppdrag av Riksbyggen och placerades i Kiruna. Skulpturen fick rollen som en social skulptur då den tog formen som en bastu, där Kirunas befolkning kunde mötas och samtala kring den stadsomvandling som Kiruna stod inför i samband med utvidgningen av järnmalmsbrytningen. Konstverket blir därför intressant att uppleva och se i verkligheten.

Läs mer om Artipelag här

Carl Eldhs Ateljémuseum – Vid Nattsylen av Carl Eldh, 1902

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/Skärmavbild-2022-05-31-kl.-14.39.22-e1709302617728.png
Foto: Urban Jörén

”Många förknippar nog skulptörer som Carl Eldh med ”porträtt av kända män” som t.ex. August Strindberg, men han hade en mycket större bredd än så. Jag har valt ut ett verk som ständigt känns aktuellt trots att det gjordes för 120 år sedan.” – Elle-Kari Gustafsson på Carl Eldhs Ateljémuseum. Verket är Vid nattasylen som Carl Eldh gjorde under sina år i Paris, 1902.

Verket är väldigt starkt, man ser kvinnans utmärglade ansikte, men också omsorgen om barnet i hennes famn. Barnet vänder sin blick mot mamman och känns tryggt, vilket även ger en bild av hopp. Verket är inspirerat av det Carl Eldh såg i sin närmiljö i Paris.

Läs mer om Carl Eldhs Ateljémuseum här

Gripsholm slott – Gustav III och hans bröder av Alexander Roslin, 1771

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/Gustav-III-med-bröder-foto-Åsa-Lunden-copy-Nationalmuseum.jpeg
Foto: Åsa Lunden

På Gripsholm finns det äldsta nationella porträttgalleriet i världen, här hänger 800 porträtt ur Svenska statens porträttsamling. “Tre bröder i Paris, de ser ut att studera en fälttågsplan. Äldste brodern, kronprins Gustav till vänster, mellanbrodern Karl med passare i hand till höger. Yngste brodern Fredrik Adolf står bakom kronprinsen.” berättar Jim Sjöberg, slottsuppsyningsman på Gripsholm.

Porträttet är målat av Alexander Roslin 1771. Prinsarna kom att göra avtryck i historien. Gustav (III) inom kulturen och reformer av rättskipningen. Karl (XIII) adopterar stamfadern till vår nuvarande kungaätt, Bernadotte. Fredrik Adolf låter uppföra Tullgarns slott.

Läs mer om Gripsholm slott här

Gustav III:s antikmuseum – Endymion av okänd, troligen ca 138 e.Kr.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/Endymion-Gustav-IIIs-antikmuseum-foto-Lisa-Raihle-Rehbäck.jpeg
Foto: Lisa Raihle Rehbäck

Här ligger den unge, slumrande skönheten Endymion. Enligt myten en ung herde, vars utseende fick mångudinnan Selene att förälska sig i honom när han sov på berget Litmus. Statyn sägs ha hittats i närheten av Rom 1783. 

Samlingen som Gustav III förvärvade under sin långa resa i Italien bestod i ett hundratal skulpturer och vaser som skeppades till Stockholm. Skulpturen Endymion var den överlägset dyraste och mest beundrade av alla kungens inköp. År 1794, två år efter Gustav III:s död, är konstmuseet färdigt att öppnas, vilket idag gör det till ett av Europas äldsta.

Läs mer om Gustav III:s antikmuseum här

Hallwylska palatset – Kejsarinnan Elisabet till häst av Johann Joachim Kändler, 1748

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/06/Skärmavbild-2022-06-01-kl.-15.08.48-e1709302599982.png
Foto: Hallwylska palatset

”Porslinfigurinen föreställer kejsarinnan Elisabet av Ryssland. Kejsarinnan var en erkänt skicklig ryttare på sin tid och en riktig amazon i sadeln. Hon klädde sig ofta i militär uniform och red gränsle i stället för damsadel. Det väckte uppseende på sin tid. Med de små porslinsfigurerna på festbordet fanns det alltid något att tala om – därför kallas de konversationspjäser. På Wilhelmina von Hallwyls tid var porslinsfigurinerna från 1700-talet begärliga samlarobjekt. Det finns många figuriner i de vackra skåpen i porslinsrummet på Hallwyl. Så stäng av mobiltelefonen och låt oss konversera mera – upptäck de fantastiska porslinsfigurinerna från 1700-talet och i synnerhet Kejsarinnan Elisabet” säger Annika Williams, intendent för den Hallwylska samlingen i det Hallwylska palatset.

Läs mer om Hallwylska museet här

Magasin III – The Fireman av Oscar Guermouche, 2020

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/2020_OG_Oscar-Guermouche_The-Fireman_01_detail_photo-Christian-Saltas-scaled.jpg
Foto: Christian Saltas

Verket The Fireman (2020) tillkom i samband med att Oscar Guermouche blev inbjuden till att skapa ett platsspecifikt verk till Magasin III:s referensbibliotek. För The Fireman har Guermouche använt sig av ett stycke hämtat ur författaren Ray Bradburys dystopiska roman Fahrenheit 451, utgiven 1953. Bokens berättelse utspelar sig i ett samhälle där all skönlitteratur i tryckt form är strikt förbjuden.

Texten är fräst utmed en del av bordskanten på det i biblioteket centralt placerade träbordet. Vid en första anblick döljs texten av läderduken. “The Fireman är ett verk som många missar, då det är ”dolt”. Du som besökare behöver lyfta på duken i biblioteket för att hitta det.” – Hedvig Furuhagen på Magasin III. Ett nyare konstverk väl värt att se, när man besöker Magasin III.

Läs mer om Magasin III här

Prins Eugens Waldemarsudde – Molnet av prins Eugen 1896

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/06/WE_0004.jpeg
Foto: Prins Eugens Waldemarsudde

På Tyresö söder om Stockholm målade prins Eugen sitt mest kända verk, Molnet (1896). Eugen tillbringade sammanlagt sexton somrar på Tyresö. Områdets variationsrika och vackra natur inspirerade prins Eugen och bidrog starkt till hans konstnärliga utveckling.

“Under slutet av 1800-talet och kring sekelskiftet 1900 målade prins Eugen sina mest uttrycksfulla landskapsmålningar. Han ägnade sig åt stämningsmåleri med poetiska landskap. Prinsen skildrade sin inre vision genom landskapet.” – Cecilia Dahlborg på Prins Eugens Waldemarsudde. Motivet är gåtfullt och har fängslat många betraktare och är väl värd att se i verkligheten.

Läs mer om Prins Eugens Waldemarsudde här

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/Carl-Fredrik-Hill-Trädet-och-flodkröken-67-x-102-cm-olja-duk-foto-Per-Myrehed-scaled.jpeg
Foto: Per Myrehed

När ni gör ett besök på Sven-Harrys konstmuseum får ni inte missa Trädet och flodkröken VI från 1877, målad med olja på duk. “Det svårt att endast välja ett verk, men vi har en stor samling av Carl Fredrik Hill” – Clara Stenqvist på Sven-Harrys konstmuseum.

Carl Fredrik Hill (1849-1911) kan sägas vara Sven-Harry Karlssons favoritkonstnär, då han har flest verk med i konstsamlingen. Hill kom precis som Sven-Harry från Lund. Han är känd för sina landskapsmålningar men även sina sjukdomsteckningar som han började göra efter år 1878, då han insjuknade i schizofreni. Platsen där målningen är utförd tycks varit speciell då konstnären gör sex versioner av samma vy. Vyn är i Bois-le-Roi, utanför Paris där Hill hyrde ett hus vid Seinefloden och använde som ateljé.

Läs mer om Sven-Harrys konstmuseum här

Åbergs museum – Untitled av Keith Haring, 1983

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/unnamed-scaled.jpeg
Foto: Åbergs museum

Åbergs Museum visar serieoriginal av svenska och utländska serieskapare, internationell serieinspirerad popkonst och en av världens bästa samlingar av Disneyleksaker och prylar från 1928 till 1940-talet. 

“En bild som verkligen knyter samman det som Åbergs Museum står för är ”Untitled” från 1983 av amerikanen Keith Haring, där konstnären använde sig av Mickey Mouse som motiv. Av någon mystisk anledning valde han dock att utelämna Mickeys mest typiska drag, nämligen hans världsberömda öron” – Carina Åberg på Åbergs museum. Besök gärna Åbergs museum och kolla in detta ikoniska verk av Keith Haring som var en av de stora inom begreppet popkonst. 

Läs mer om Åbergs museum här