Mer kul läsning
Publicerat 02 Oktober 2019 09:00

Kvinnan bakom masken

Hon kan lägga 50 timmar på att knyta den perfekta peruken och hon älskar att modellera fram karaktärer med hjälp av smink och lera. Inspirationen kommer lika gärna från en tur till Skärholmens centrum som från filmer, tidningar eller en vacker tavla. Möt Folkoperans peruk- och maskchef Theresia Frisk. 

Text: Karin Cedronius Foto: Kristina Sahlén



Långa, korta, rufsiga, rosa, blonda och en och annan dreadlockig. På Theresia Frisks arbetsplats, i Folkoperans mask- och perukateljé, trängs perukerna på sina stockar längs väggar och arbetsbord. Här pågår just nu förberedelserna inför höstens uppsättning av Tolvskillingsoperan, en samproduktion med Stadsteatern, som har premiär den 11 september. Theresia, som är mask- och perukchef på Folkoperan, sitter uppkrupen på en stol med en kudde i knät och knyter en blond peruk med mörk botten som ska bäras av sångerskan Karolina Blixt i rollen som Mrs Peachum. Om en stund är det provning och Theresia ska se om den stomme hon har sytt passar på Karolinas huvud.  

– Det är jätteviktigt med bra passform så att peruken sitter som den ska under hela föreställningen, oavsett hur mycket skådespelaren rör sig eller svettas. Vi tar mått på skådespelarens huvud, precis som när man syr upp en kostym, säger Theresia och avslöjar att den första versionen av stommen var för liten eftersom Karolina hade kortare hår vid förra provningen och den var anpassad till det. 

– Då var det bara att gå tillbaka till ateljén, börja om från början och sy en ny stomme. Som tur var hade jag inte hunnit knyta på så mycket hår på den gamla, så det blev inte så många extratimmar… 



Som mask- och perukchef har hon ansvar för alla masker och peruker i en produktion. Valet av mask och peruk är en resa som pågår under flera månader, då karaktärerna växer fram i samarbete med det konstnärliga teamet, som består av regissör, scenograf, kostymtecknare, ljussättare och maskörer. 

– Jag älskar resan från det första snacket med det konstnärliga teamet, där alla idéer kastas upp i luften, huller om buller. Idéer som stöts och blöts under lång tid och så småningom trattas ner till ett slutresultat med maskprovet och till sist premiären. Det är som att lägga ett gigantiskt pussel med allas kompetens.  

Och maskprovet, då maskören testar sin mask på skådespelaren för första gången, är som rena rama julafton, tycker Theresia.  

– Man ser verkligen att det händer något med skådespelaren när masken kommer på. Det är jättehärligt! 

På väggarna i ateljén hänger moodboards med bilder, teckningar och foton som ska illustrera karaktärerna i Tolvskillingsoperan. En föreställning som utlovas bli något utöver det vanliga. Bland annat består ensemblen av skådespelare, operasångare, burleskartister och en riktig operaorkester och Bertold Brechts klassiska, samhällskritiska verk är nyöversatt. Dessutom kommer skådespelarna att möta sin publik inte bara i salongen, utan även i foajén.  



I just den här produktionen är det Theresias kollega Johanna Ruben från Stadsteatern som har det konstnärliga huvudansvaret för masken. Hon flikar in att peruken är en oerhört viktig del av en skådespelares mask. 

– Jag tycker att 75 procent av en karaktär sitter i håret. Det sker otroligt mycket när man byter peruk på en skådespelare.  

Med det i åtanke blir siffrorna lite mer begripliga – det tar nämligen hela 45–50 timmar att knyta en peruk från scratch. En hiskeligt lång tid kan man tycka, men om 75 procent av karaktären sitter i håret är det kanske inte så konstigt att ägna den tiden åt just perukmakeri.  

Håret i perukerna är oftast äkta människohår, importerat från Asien eller Indien. Men några av hårtofsarna, som ligger väl förvarade i lådor i teaterns förråd, är faktiskt svenska, donerade av personer som klippt av sig håret och vill att det ska komma kulturen till gagn.   

– Den här kvinnans hår var jag själv med och klippte av, berättar Theresia och håller upp en svallande lång, rågblond hårtofs som hon stryker varsamt med handen samtidigt som hon kärleksfullt säger: 

– Åh, jag älskar verkligen hår!  

Kärleken till hår, peruker, smink och masker började tidigt för Theresia. Som barn följde hon med sin mamma, som var kostymchef på Uppsala stadsteater, till teatern och tillbringade många dagar och kvällar där.  


– På teatern fanns det en äldre maskör, en kvinna som jag var livrädd för, men hennes jobb och allt smink fascinerade mig. Jag brukade stå och smygkika när hon jobbade. Så, när hon rensade ut bland sitt smink och andra maskmaterial fick jag det gamla och kunde testa mig fram på egen hand. Så alla mina Barbiedockor, gummitroll och även min stackars brorsa har utsatts för mina maskövningar när jag var barn, säger Theresia och skrattar. 



Från leken med gummitrollen, som även fick medverka i hennes små uppsättningar av King Lear och Hamlet hemma i barnrummet, till dagens jobb som peruk- och maskchef på Folkoperan har vägen gått via praktikplats på sommaroperan i Vadstena på 1980-talet, lärlingsutbildning hos maskörmästaren Robin Carlsson och diverse frilansjobb på teatrar runtom i Sverige. Till Folkoperan kom Theresia för 19 år sedan. 

– Jag har alltid älskat opera, så att jobba här är helt fantastiskt. Opera är en förhöjd konstform där det är tillåtet att ta ut svängarna – jag gillar det!  

I maskörens ansvarsområde ingår allt ”ovanför axlarna” som hon uttrycker det, men det kan givetvis innefatta hela kroppen. Det kan handla om smink, tatueringar, naglar, tänder, ögon, öron, skador och lösa masker. Verktygen är såväl teatersmink som vanligt smink, silikon och så Theresias absolut favoritmaterial – lera. 

– Med lera kan man forma karaktärer och bygga helt fantastiska, kracke-lerade masker. 

Inspirationen till maskerna hämtar Theresia överallt – från en vacker tavla, till en tidning, teaterföreställning eller film, där regissören Tim Burton är en stor idol. Men framför allt är det vanliga människor på gatan som inspirerar henne.  

– Skärholmens centrum är en favoritplats för ”people watching”. Jag brukar stirra ut folk helt ogenerat och sen gå hem till ateljén och skapa mina masker.  

Förutom att mejsla fram karaktärerna via smink och peruk ingår det i maskörens roll att lägga på skådespelarnas mask varje kväll, vara med vid mask- och perukbyten under föreställningen och hålla koll på att perukerna är friserade och fina under hela den tid som produktionen pågår. 



– Varje dag spänner vi upp perukerna och friserar dem, tvättar dem och ser till att de är fräscha. Både smink, svett och klister kan göra att de behöver tvättas ofta.  

När en produktion är över rengörs perukerna, tvättas och stuvas omsorgsfullt undan till nästa gång de behövs.  

– Äkta hår kan återanvändas massor av gånger, det är näst intill odödligt, berättar Theresia. 

Vad är då det bästa med ditt arbete? 

– Att det är så mångfacetterat och innehållsrikt. Resan från idéstadiet till färdig mask och peruk, med all den kreativitet som äger rum under tiden, är jättehärlig. Och så älskar jag själva hantverket!
 

Visste du att… 

… det tar 45–50 timmar att knyta en peruk från scratch, lite beroende på längden och typ av hår. 

… de flesta peruker på Folkoperan består av äkta människohår, från Asien och Indien, men man använder även buffelhår i vissa peruker. 
 
… att knyta en peruk heter på fackspråk att ”tamburera”. 

… man knyter håret i sex olika riktningar i små sexkantiga celler på stommen. 


Tolvskillingsoperan spelas just nu på Folkoperan och är ett samarbete med Kulturhuset Stadsteatern.   
Regi: Mellika Melouani Melani 
Läs mer här!