Fem frågor till regissören Antú Romero Nunes
I höst blir det nyskrivet av Jonas Hassen Khemiri och för regi står Antú Romero Nunes, som tidigare haft stor framgång internationellt med Khemiris pjäser. Nu är det första gången han möter den svenska publiken och vi haffade honom för några frågor om Khemiris texter och föreställningen Eld.
Det här är ditt första möte med den svenska teaterpubliken. Berätta lite om dig själv!
– Jag är född i Tyskland, med en chilensk mamma och en portugisisk pappa. Jag har aldrig önskat mig en tysk nationalitet, jag gillar att ha rötter – men över hela världen. Förhoppningsvis kommer jag få ännu fler platser i världen som känns som hemma. När jag inte repeterar försöker jag resa så mycket som möjligt. Jag har tidigare mest arbetat med teater på tyska. Framförallt på Gorki Theater Berlin, Thalia Theater Hamburg och Burgtheater Vienna. Nu är jag en av flera konstnärliga ledare på Theater Basel där vi försöker skapa nya sätt att producera teater, utan gamla hierarkier. Och det känns som att samma sak händer på Dramaten.
Varför blev du regissör?
– När jag var åtta år gammal tittade jag på Night Rider med David Hasselhoff. Jag frågade min mamma varför han aldrig går på toaletten, om det finns människor i världen som inte behöver gå på toaletten. Hon svarade att alla normalt sett behöver gå på toaletten, men att David Hasselhoff är skådespelare och har två olika liv: ett där han behöver gå på toaletten och ett där han inte behöver gå på toaletten. Där någonstans tror jag allt började för mig. Jag blev regissör när jag var väldigt ung. Det har alltid känts självklart att jag ska spendera mitt liv i repsalar, eftersom det är ett sätt att resa i huvudet. Folk säger ofta att man ska se verkligheten, men vi glömmer lätt att vi själva upplever verkligheten genom vår egen föreställningsförmåga. Någon som inte har fantasi kan inte se särskilt mycket!
Vad är speciellt med Jonas Hassen Khemiri som dramatiker?
– Jonas får dig att se saker mellan raderna. Texterna är lekfulla. Bara du läser de högt kommer du att se mer än vad orden beskriver. Och hans humor är en bra utgångspunkt för att beskriva världens mörker.
Varför har Jonas Hassen Khemiris pjäser funkat internationellt?
– Jonas berättelser utgår från en punkt som alla kan känna igen sig i, han använder små saker i livet för att berätta om stora saker.
Vad handlar Eld om, enligt dig?
– Det handlar om förödmjukelse. Om du har blivit förödmjukad en gång i ditt liv kommer den upplevelsen förgifta allt du gör i framtiden. Det handlar om hur den känslan kan förfölja och förstöra dig, hur den får dig att sukta efter hämnd.