https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/04/berwald06.jpg

Musikfestival med klimatfokus

Klassiska musikupplevelser varvat med scensamtal om hållbarhet. Är det en kombo som funkar? Absolut, menar Östersjöfestivalens projektledare Kajsa Hallhagen. Årets festival knyter ihop länderna kring Östersjön med hjälp av klassisk musik och samtal om det gemensamma havets framtid.

Publicerat i juni 2019

Den första Östersjöfestivalen ägde rum i Berwaldhallen redan 2003. Några år tidigare hade den konstnärlige ledaren och dirigenten Esa Pekka Salonen upprörts över att han inte kunde låta sina barn bada i Östersjön på grund av algblomningen. Ur den frustrationen föddes en tanke – vad kan jag som musiker göra för att hjälpa vår miljö?

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/04/berwald02.jpg

– Det var så han kom på idén att starta en musikfestival som sätter ljuset på Östersjön, där musiker och ledare i länderna runt Östersjön bidrar till att få upp samtalet om vår miljö på agendan. Tanken var att skapa en fredlig samverkan och debatt kring Östersjön och dess stora problem, med musiken som utgångspunkt, säger Kajsa Hallhagen, projektledare för Östersjöfestivalen.

Tillsammans med Berwaldhallens dåvarande konserthuschef Michael Tydén och den ryske dirigenten Valery Gergiev, chef för Mariinskijteatern i Sankt Petersburg grundade Esa-Pekka Salonen så Östersjöfestivalen, en festival som har kommit att betraktas som en av de viktigaste i norra Europa i sin genre.

– Nu är vi inne på vårt sjuttonde år och festivalen har etablerat sig som ett viktigt evenemang som lockar många av den klassiska musikens största stjärnor och publikintresset växer för varje år, säger Kajsa Hallhagen.

Det låter ju spännande och nyskapande, men vad kan en institution som Berwaldhallen egentligen göra för miljön och klimatet?

– Vi kan skapa en plattform där människor kan samtala kring de här frågorna. Vi tror att det behövs konstnärliga uttryck för att väcka engagemang. Vi har så mycket fakta redan, men det räcker inte för att vi på djupet ska förstå allvaret och börja agera. Den klassiska musiken kan vara en sådan väg in till ett djupt engagemang, säger Kajsa Hallhagen.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/04/MUSICOMEXP_live_1.jpg
2019 kom musikern, producenten och ljudkonstnären Aurélie Ferrière till Berwaldhallen med MUSICOMEXP, ett projekt som spelades in på en havsresa med forskningsprojektet Ocean Mapping Expedition, en abstrakt resa till oväntade geografiska och psykoakustiska platser. Foto: MUSICOMEXP.

Festivalen har sin bas i Berwaldhallen och arrangeras av Sveriges Radio. Men hela tanken är att den ska ske i samarbete med länderna runtom Östersjön. Därför har festivalen genom åren gästats av orkestrar och körer från alla Östersjöländerna, vilket blivit möjligt genom att ländernas regeringar bidragit. 2005 var det även möjligt att åka färja till Finland och lyssna på Sveriges Radios Symfoniorkester ombord, som en del av festivalen. Men i år har festivalen tagit ett nytt grepp.

– Vi har gjort ett omtag i år där vi har sökt oss tillbaka till rötterna, som handlar om att, med den klassiska musiken som sammanbindande länk, sätta fokus på en hållbar framtid för vårt gemensamma hav, säger Kajsa Hallhagen.

Omtaget innebär att festivalen nu fått en helt ny form. Den klassiska musiken är fortfarande i fokus och festivalbesökarna kommer att kunna besöka Berwaldhallen och lyssna på allt från Bach och Wagner till Jaakko Mäntyjärvi. Men utöver konserterna, som även livestreamas till bibliotek och andra lokaler i de medverkande länderna runt Östersjön, kommer man även att få lyssna till intressanta scensamtal som kretsar kring miljö och hållbarhet. Samtalen sker alltid innan konserten och de utgår från olika platser vid Östersjön. För besökarna i Berwaldhallen kommer samtalen att visas på stora skärmar innan konserten drar igång och för festivalbesökare i de andra länderna kommer konserten att streamas på samma vis, efter samtalen. Varje dag skickar deltagarna i scensamtalen med en fråga till nästa dags samtal som kan diskuteras vidare då. Moderatorer för samtalen blir journalister från Sveriges Radio.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/04/shutterstock_179834312.jpg

– Samtalen pågår i 45 minuter och sker mellan en eller två personer och en moderator. Vi har bjudit in flera spännande personer som har såväl kultur som miljö som hjärtefrågor. Tanken är att samtalen ska vara lite som en mix av Skavlan och Min sanning. Det finns inga manus, men samtalet kretsar alltid kring miljö och konst på något vis, säger Kajsa Hallhagen.

Hon hoppas att det nya greppet ska locka nya besökare till festivalen, kanske en yngre publik som har hållbarhetsfrågor varmt om hjärtat.

Summa summarum så är den sista vekan i augusti fullspäckad med intressanta klimatsamtal och vacker, klassisk musik – allt med vattentema. Men vad hoppas Östersjöfestivalens projektledare att besökarna ska få med sig hem efter denna vecka?

– Jag hoppas att de ska få med sig fantastiska musikupplevelser. Och så hoppas jag förstås att de har upplevt något som väcker tankar, och får alla att fundera kring vad just de kan göra i sin vardag för att förbättra vårt klimat.

Intervjun är från 2019 och är något omarbetad efter det.