Mer läsning
Publicerat 10 December 2021 12:42

Om livet, döden och allt däremellan – ett allkonstverk på Dramatens stora scen

Welma fick en tjuvtitt på repetitionerna av Dramatens föreställning Liv, Död, Sex, Pop som hade premiär den 9 december på Stora scenen. Ett riktigt allkonstverk som väcker många tankar men även lockar till en del igenkännande skratt.

Text: Karin Cedronius Foto: Sören Vilks



I föreställningen Liv, Död, Sex, Pop har en tunnelbanevagn kraschat på Dramatens stora scen och livets förväntningar frontalkrockar med verkligheten för de elva skådespelarna. 


Det råder ett slags kontrollerat kaos på Dramatens när Welma smyger in i salongen för att få en förhandstitt på repetitionerna av föreställningen Liv, Död, Sex, Pop en vecka före premiären. En tunnelbanevagn har kraschat på scenen och i vagnen befinner sig de elva skådespelare som medverkar i föreställningen med sina olika, autentiska livsberättelser. I salongen sitter föreställningens upphovsperson, regissör och koreograf, Tove Sahlin och följer det som händer på scenen med stor koncentration. Emellanåt avbryter hon skådespelarna med någon instruktion eller kommentar.
 
– Detta är ett verk som utformats i nära samspel med ensemblen, även om det kanske låter som om jag sitter här och bossar så här på slutet av repetitionerna. Men det är verkligen ett samtänkande där elva kroppar och ett stort konstnärligt team tillsammans har skapat det här och det är jätteroligt, säger hon.

"hans snygga kompisar tycker det är jobbigt att åldras" medan det är enklare för honom eftersom han bara varit ”lagom snygg hela sitt liv”

 
Elva livsberättelser i miniformat
I Liv, Död, Sex, Pop reflekterar de elva skådespelarna kring sin egen födelse, kommande död, sexliv och relationer ja, det mesta som har med existensen att göra – allt omslutet av nyskriven musik av Malin Dahlström. Det är som ett allkonstverk där dansen, rörelsen, ordet, scenografin och – inte minst – de förinspelade intervjuerna med skådespelarna som publiken får ta del av via salongens högtalare, får ta lika stor plats.
 
– Föreställningen är baserad på elva livsberättelser från de skådespelare som är med på scenen. Malin Holgersson, som gjorde intervjuerna, ställde samma frågor till alla de elva medverkande. Sedan klippte vi ihop svaren och har använt dem som en bas i föreställningen, berättar Tove Sahlin.
 
Frågorna de fick var: hur tror du att det var när du föddes, hur tror du att det kommer vara när du dör och när känner du dig sexig? Som Tove uttrycker det: ”Ganska hett sprängstoff med andra ord!”
 
Handplockad ensemble
Liv, Död, Sex, Pop har en handplockad ensemble av dansare och skådespelare, varav cirka hälften är etablerade Dramatenskådespelare och andra hälften är castade utanför Dramatens väggar. Flera av dem har erfarenhet av att leva med sjukdom eller funktionsvariation. Tre av scenkonstnärerna rullar i rullstol, en erfarenhet som varit nödvändig för projektets bärighet och relevans. 
 
– Jag vill spegla ett minisamhälle på scenen och vi har lagt stor möda på att casta personer som reflekterar hela vårt samhälle, inte bara det som är normen. Jag är jättenöjd med ensemblen och dem som tackade ja till projektet.



Föreställningens upphovsperson, regissör och koreograf, Tove Sahlin, vill spegla ett minisamhälle på scenen.  


Gripande och roligt
De intima berättelserna är både djupt gripande. Som när Christine Bylund, som själv kallar sig strukturfunkis och är scenkonstnär som använder sig av rullstol, berättar om hur hon bollas hit och dit av kommunens biståndshandläggare och lever sitt liv uppdelat i små korta tidsperioder efter deras nycker och beslut. Men det är tidvis också jättekul och skrattframkallande som när skådespelaren Uje Brandelius spekulerar kring utseende och åldrande i en monolog kring hur ”hans snygga kompisar tycker det är jobbigt att åldras” medan det är enklare för honom eftersom han bara varit ”lagom snygg hela sitt liv”.
 
Uje Brandelius, som är känd från den flerfaldigt Guldbaggebelönade filmen ”Spring Uje, spring” berättar att det var med stor förvåning han mottog frågan om att medverka i en uppsättning på Dramaten.
 
– Jag fick fråga Tove flera gånger innan jag förstod riktigt vad det var jag skulle göra. Det är första gången jag gör något liknande, och det är ett så unikt projekt att jag hade grämt mig hela livet om jag hade sagt nej, för det är så knäppt och så roligt på en gång, säger han och fortsätter:
 
– Jag, som i hela mitt liv har haft fokus på ordet, ska helt plötsligt använda kroppen och rörelse för att illustrera det jag vill uttrycka. Det är en stor utmaning för mig men också fantastiskt roligt.



Skådespelarna Christine Bylund, Nemanja Stojanović och Uje Brandelius som, liksom resten av ensemblen, spelar sig själva i föreställningen.


Ett samspel av flera element
Föreställningen bygger på fyra olika element som alla samspelar och är lika viktiga: ordet, rörelsen, scenografin och musiken.
 

"...jag hoppas och vill att det spretar. Jag vill bråka och krångla lite..."

 
– De här fyra delarna kommer samman så bra för allt väger lika tungt, vilket är ovanligt. I en vanlig föreställning lägger man oftast mer vikt på en av de här sakerna, ofta ordet eller kanske dansen. Själv har jag alltid jobbat mest med ordet, men här har publiken fyra anledningar att besöka föreställningen för det är ett allkonstverk, säger Uje och tillägger att just det kroppsliga och rörelserna har varit en stor utmaning för honom som har levt mer ”i huvudet” i hela livet.
 
Tove Sahlin håller med om att allkonstverk är ett bra epitet på föreställningen och något hon också har strävat efter i sin uppsättning.
 
– Det är inte bara en enda sak man får se, utan jag hoppas och vill att det spretar. Jag vill bråka och krångla lite, hellre göra en flopp än något som hela Dramatenpubliken älskar för då har jag bara gjort det som förut har varit här. 



Ordet, rörelsen, scenografin och musiken – alla fyra delar väger lika tungt i föreställningen.


Vill väcka tankar
När vi lämnar repetitionerna mitt i det pågående arbetet med en av scenerna är det med en känsla av att vi har sett något nyskapande och att vi skulle vilja stanna kvar och se mer, veta hur det ska gå på slutet. Men också med en hel del tankar kring vår egen existens. Och det är just detta som Tove Sahlin och hennes ensemble strävar efter:
 
– Jag vill öppna en slags box där folk kan sitta och fundera på sina egna liv samtidigt som de tittar på föreställningen. Jag hoppas att de ska sitta i salongen och fundera på sin egen existens med tankar som ”vem är jag och hur tänker jag kring min egen födelse, död och allt det där emellan?” …


Speltider

LIV, DÖD, SEX, POP spelas på Dramaten från 9 december 2021. 
 
Dramaten blir mer tillgängligt
Dramaten har, i nära samarbete med Statens fastighetsverk, påbörjat ett större arbete med att förbättra Dramatenhusets tillgänglighet. Målet är att all scenkonst och Sveriges nationalscen och kulturhistoriska miljöer lättare ska kunna upplevas av alla, oavsett förutsättningar. I detta arbete ingår bland annat att bygga hissar och förse dörrar med assisterad öppning utanför huvudentrén och i foajén upp till parkett. Rullstolsplatserna i salongen på Stora scenen ska dessutom dubbleras och vara placerade på bästa plats på parkett. Arbetet beräknas vara klart till premiären av föreställningen Liv Död Sex Pop den 9 december.

Boka biljetter till LIV, DÖD, SEX, POP här

Se hela Dramatens repertoar här