Sven-David Sandström – vår tids Bach

Sven-David Sandström var en av Sveriges mest produktiva tonsättare och en av de moderna svenska kompositörer som satt störst avtryck på konstmusiklivet i Sverige.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/08/sandstrom_foto-Staffan-Lowstedt-SvD.jpg
“Ingen tonsättare har som Sven-David Sandström präglat det samtida svenska musiklivet”, skrev musikkritikern Camilla Lundberg med anledning av hans bortgång 2019. Foto: Staffan Löwstedt/TT

Sven-David Sandström föddes 1942 i Motala och växte upp i Borensberg i Östergötland. Senare studerade han komposition vid Stockholms Musikhögskola och det stora genombrottet skedde 1972, på ISCM-festivalen i Amsterdam, med orkesterverket Through and through.

Inledningsvis var Sandströms musik väldigt atonal, enligt dåtidens normer, men under 80-talet förändrade hans stil till att bli mer klangfylld och melodisk. Utöver sin musikdramatik är Sandström, för allmänheten, kanske mest känd för sin kyrkomusik och många körverk. Hans passioner i Bachs anda, men inte i Bachs tonspråk, har blivit moderna klassiker. Allra starkast kanske The high mass, med textindelningen lånad av Bachs ”h-mollmässa”. Sven-David Sandström ville även låna av Bachs förpliktelse att komponera för kyrkoårets alla dagar och tillsammans med körledarna Gustaf Sjökvist och Mona Ehntorp skapade han en skatt för Svenska kyrkan – ett nytt och komplett kyrkoår i musik.

Gå upp en kvart tidigare på morgonen. Då kan du komponera tio sekunder mer musik. På en vecka blir det en minut, på ett år kanske två extra verk.

Cirka femhundra verk – alltifrån enkla körsatser till storskalig musikdramatik – har kommit ur hans penna, och denna närmast obeskrivliga produktivitet lät sig heller inte hämmas av att han under nästa halva livet även var heltidsarbetande kompositionsprofessor. Först vid Kungliga Musikhögskolan (1985–1995) och sedan vid anrika Bloomington i Indiana, USA.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/08/SD-Sandstrom2019-foto-Fredrik_Funck.jpg
Sven-David Sandström övergick aldrig till den digitala världen och notskriftsprogram, utan fortsatte livet ut att skriva all sin musik för hand. Hans handskrivna partitur sägs vara otroligt vackra och ett konstverk i sig. Foto: Fredrik Funck/TT

”Gå upp en kvart tidigare på morgonen. Då kan du komponera tio sekunder mer musik. På en vecka blir det en minut, på ett år kanske två extra verk.”

Det var ett av råden han gav sina oräkneliga kompositionselever.

Den sista han skrev, utöver några stycken till sina barnbarn, blev en väldig opera i samarbete med Niklas Rådström, över dennes dramatiserade bibeldrama ”Boken”.

– Vid ett samtal jag hade med Sven-David kort innan hans bortgång sade han att det vore en dröm som gick i uppfyllelse om Livets bok kunde få sitt första framförande av Norrköpings Symfoniorkester i Östergötland, där han hade sina rötter. I höst skulle han ha fyllt 80 och jag kan inte tänka mig ett finare sätt att hylla Sven-David Sandström än att Livets bok nu får sin världspremiär hos oss, säger Henrik Marmén, konstnärlig chef vid Norrköpings Symfoniorkester.