Vi gjorde ett fynd!

Sköldpadda säger han plötsligt. Eller inte riktigt. Filar på uttalet. ”Schuölpadda.” Det kommer från ingenstans när vi ses i slutet av mars. Vi har samlats för att spela in intervjun som ska gå i pausen vid livesändningen av en konsert den veckan, med musik av James MacMillan och Edward Elgar.

Denna text är ett utdrag ur en längre intervju från tidningen Lyssna #59, april-augusti 2022

Sköldpadda. Jag blir inte riktigt klar över hur och varför Ryan Bancroft kom på just det ordet, som han väl sällan lär behöva använda framöver i sitt nya liv och jobb i Stockholm och Konserthuset. Men det verkar onekligen vara ett bra övningsord, en utmaning att få till ljudet. ”Schöldpadda”, säger han igen. Det närmar sig.

Ja, Kungliga Filharmonikernas tillträdande chefdirigent har börjat lära sig lite svenska på egen hand. Det är nu ett knappt halvår sedan nyheten om utnämningen publicerades, dagarna innan han skulle dirigera Nobel Prize Concert i december 2021.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2024/03/ryan.png
Ryan Bancroft. Foto: Nadja Sjöström

Det dröjer ännu ett tag innan han formellt tillträder posten, vilket sker i och med säsongen 2023/24, men förberedelserna är igång på flera plan, och under kommande säsong dirigerar han orkestern i fyra produktioner.

Han smakar på fler svenska ord. Frågar om ”de” och talspråkets ”dom”.
– Jag tänkte att det skulle vara ganska enkelt att komma in i, lära mig lite grunder i alla fall, men det är mycket svårare än jag trodde!

Ryan Bancroft debuterade med Kungliga Filharmonikerna 2019. Han hade året innan uppmärksammats internationellt när han vann både första pris och publikens pris i den prestigefulla Malko-tävlingen för unga dirigenter i Köpenhamn.

Dansaren Bancroft är i högsta grad närvarande i dirigenten Bancrofts kroppspråk, med vackert svepande armar, precisa händer.

Han föddes 1989 och växte upp i ”sunny California”, i Los Angeles. Han har även bott i Skottland, och sex år i Nederländerna, men är numera bosatt i England. Platserna beskriver också studiegången: han studerade först vid California Institute of the Arts, därefter följde Royal Conservatoire of Scotland och slutligen Nationale Master Orkestdirectie i Nederländerna.

Den extremt talangfulle Ryan Bancroft har ett förflutet som dansare och han spelar trumpet samt en rad andra instrument (flöjt, cello, harpa och cembalo). Dansaren Bancroft är i högsta grad närvarande i dirigenten Bancrofts kroppspråk, med vackert svepande armar, precisa händer.

När nyheten tillkännagavs var konserthuschefen Stefan Forsberg minst lika entusiastisk som musikerna i orkestern, som gjort valet.

– Vi gjorde ett fynd! Det här är en helt unik talang. Det finns en fantastisk kemi och gnistrande energi mellan Ryan och orkestern. Hans djupgående tolkningar av musiken gör varje repetition och konsert till en uppenbarelse. Med Ryan gör vi avstamp från den imponerande och stabila grund som lagts av hans företrädare de senaste 20 åren: våra hedersdirigenter Sakari Oramo och Alan Gilbert.

Ryan Bancroft replikerade:
– Det är otroligt svårt att sätta ord på vad det betyder för mig att bli utnämnd till chefdirigent för Kungliga Filharmonikerna: jag är rörd, upprymd, överlycklig – och alla andra superlativer däremellan. Det här är en orkester som vet hur man musicerar på högsta nivå, där musikens förmåga att kommunicera med var och en tas på allvar; inte ett ögonblick går på rutin.

Bakom Bancroft på Lyssnas omslagsbild anas porträtt av andra storheter som gästat och gästar Kungliga Filharmonikerna: Karina Canellakis, Gianandrea Noseda, Manfred Honeck, Kurt Masur, Franz Welser- Möst och Esa-Pekka Salonen.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2023/09/Ryan_Bancroft_loge_1200x832.png
Ryan Bancroft i logen Blomstedt. Foto: Nadja Sjöström

Logen han sitter i bär namnet Blomstedt – Konserthusets och Kungliga Filharmonikernas hedersbetygelse i samband med nestorns Herbert Blomstedts 90-årsdag. Blomstedt är för övrigt på ingång även hösten 2022, då kommer han att vara 95 år. Ryan Bancroft är nu 33 år, och redan både efterfrågad och hyllad världen över. Schemat är hektiskt, och han dirigerar verkligen inte enbart repertoarverk utan också ovanligare musik och helt nyskrivna verk.

Nyligen gästade han återigen franska Ensemble Intercontemporain, toppnamnet inom nutida musik och Polarpristagare i år. Stefan Forsberg har betonat vikten av Kungliga Filharmonikernas fyra centrala intresseområden: respekten för traditionen, att spela såväl nutida som svensk musik samt att fortsätta orkesterns pionjärarbete för en mer jämställd repertoar. Att Ryan Bancrofts skicklighet, öppenhet och nyfikenhet uppfyller sådana förhoppningar är tydligt, och han tar redan varje tillfälle att upptäcka till exempel svensk musik, såväl nyare som äldre.