


Dans
Konsert
Loveboost Festival
23–28 september
Weld
Eeva Juutinen, William Nylind, Roula Samiotaki & Brina Dokl, Lisen Pousette & Olivia Rivière, Marcus Doverud, Zala Pezdir med dansare Alice MacKenzie, William Säfström, Siriol Joyner, Mikko Hyvönen, Yari Stilo, Brina Dokl och Emelia Koberg, Eftercenter – Sebastian Lingserius & Nefeli Oikonomou m.fl.
_____________________________________________
Med festivalen Loveboost vill vi ge en extra kärleksboost till konstnären, som trots en osäker tillvaro, ändå vågar följa sitt kall. Vi vill ge energi till fältet och öppna dörrar för både nya och etablerade förmågor. Festivalen bjuder på koreografi, en text- och improvisationskväll, en replay och en konsert. Vi har också vernissage av projektet ”Eftercenter” med tio konstnärers efterdokument i olika format.
Från Finland gästar dansaren och koreografen Eeva Juutinen med sitt nya solo Unknown for talking bodies. Roula Samiotaki och Brina Dokl kommer med duetten Shifts. Dansaren William Nylind har premiär för ett nytt solo med titeln Ý. Olivia Rivière och Lisen Pousette gör en replay av sitt verk Spiritus just hemkommen från turné. Det blir också en konst-musik performance av Marcus Doverud med titeln Love and hate.
Festivalveckans mittpunkt är Bullshit Jobs: A Performance, Zala Pezdirs projekt som samlar danskonstnärer och samhällsvetare i en performance med liveuppläsningar ur den bortgångne antropologen David Graebers bok ”Bullshit Jobs: A Theory”. I boken utvecklar Graeber sin teori om arbeten som framstår som meningslösa och som inte bidrar till samhället, men som ändå upptar vår tid och ger oss en inkomstkälla.
Performanceverket tar avstamp i Graebers resonemang och i Pezdirs frågor om varför arbete för arbetets skull värderas, medan konst för konstens skull inte gör det och vilka frågor detta väcker.
_____________________________________________
Program
23 september
19.00 Vernissage Eftercenter (Entré öppnar 18.30)
19.30 Premiär Ý / William Nylind
24 september
18.00–20.30 Bullshit Jobs: A Performance / Zala Pezdir
Dansare: Zala Pezdir, Alice MacKenzie, William Säfström, Siriol Joyner, Mikko Hyvönen, Yari Stilo, Brina Dokl, Emelia Koberg
Läsare: Aina Backman, Karin Kindblom, Nadia Lovell, Ella Hillström
25 september
19:00 Ý / William Nylind
20:00 Unknown for talking bodies / Eeva Juutinen
26 september
19.00 SHIFTS – Shifting roots of the roles / Roula Samiotaki & Brina Dokl
20.00 Ý / William Nylind
21.00 Love and hate / Marcus Doverud
27 september
19.00 Spiritus / Lisen Pousette & Olivia Riviére
21.00 Love and hate / Marcus Doverud
28 september
16.00 Spiritus / Lisen Pousette & Olivia Riviére
_____________________________________________
Eftercenter
”Eftercenter” är en plattform initierad av koreograferna Sebastian Lingserius och Nefeli Oikonomou, som utforskar hållbara och alternativa efterprocesser inom dansen. Under festivalveckan ställs konstnärernas Efterdokument ut: visuella, textuella och performativa spår som vuxit fram ur projektets arbete med reflektion, publika återträffar och post-dokumentation.
Medverkande konstnärer: Rebecka Berchtold, Lisen Ellard, Nicole Neidert, Hugo Hedberg, Sybrig Dokter, Efva Lilja, Fredrik Quiñones, Carima Neusser, Adam Seid Tahir och Björn Elisson.
Projektet genomförs med stöd av Kulturbryggan.
Producent: Jonas Robin.
Vernissage 23 september kl 19.00
Utställningen är öppen under hela festivalen
_____________________________________________
Ý
/ William Nylind
23 september kl 19.30
25 september kl 19.00
26 september kl 20.00
Ý är namnet William fick innan han adopterades till Sverige. Ý är en självbiografisk resa som snuddar vid och bearbetar minnen, adoption och återförening.
Dans och koreografi: William Nylind
Ljud och musik: Ossian Nylind
Tack till: Ji-Pyo Lim, Laruga Glaser, Petra Howard och Anna Koch.
William Nylind (VN/SE)
är vietnamesisk/svensk koreograf, pedagog och dansare. Hans konstnärskap är sprunget ur ett spektrum av känslor. Han har en bakgrund inom kampsport och yoga, och har jobbat med koreografer som Thiago Granato, Femke Gyselinck, Petra Howard, Isabel Lewis och Virpi Pahkinen.
Ossian Nylind (VN/SE)
är vietnamesisk/svensk låtskrivare och instrumentalist. Han har studerat låtskrivande, piano, gitarr och fiol på Kulturskolan, Rytmus gymnasium och Helsjöns folkhögskola.
_____________________________________________
Bullshit Jobs: A Performance
/ Zala Pezdir
24 september kl 18.00–20.30
När arbete för arbetets skull uppskattas, men skapande av konst för konstens skull inte gör det, uppstår frågor: Vilken nivå av andligt våld är vi beredda att acceptera innan vi föreställer oss en annan värld? Kan tid säljas? Kan värderingar värderas? Och kan improviserande dans på något sätt bidra i diskussionen?
Bullshit Jobs: A Performance framfördes för första gången på Uppsala Konstmuseum 2024. Boken Bullshit Jobs: A Theory, skriven av den bortgångne antropologen David Graeber, lästes av hans samtida kollegor vid Uppsala universitet, medan danskompaniet Babice utforskade teman som frihet och omsorg – två begrepp som Graeber föreslog som ett alternativ till produktions- och konsumtionsparadigmet.
Den nya uppsättningen på Weld utvidgar både dans- och läsensemblen, med oberoende danskonstnärer från Stockholm och en ny konstellation av antropologer som läsare.
Det är dags för danskonstnärer och samhällsvetare att samlas i en föreställning av Bullshit Jobs!
Idé och koncept: Zala Pezdir (Babice)
Dansare: Zala Pezdir, Alice MacKenzie, Wiliam Säfström, Siriol Joyner Mikko Hyvönen, Yari Stilo, Brina Dokl, Emelia Koberg
Läsare: Karin Kindblom, Nadia Lovell, Ella Hillström
Längd: 2,5 timmar
_____________________________________________
Unknown for talking bodies
/ Eeva Juutinen
25 september kl 20.00
When the power of love overcomes the love of power the world will know peace.
– Jimi Hendrix
Unknown for talking bodies ställer frågan hur njutning kan vara en etisk och ansvarsfull handling gentemot miljön och allt som lever och existerar. Med extatiska förlossningsmetoder som huvudreferens vill verket ta reda på hur förlossning kan ses som en möjlighet och potential för empowerment.
Verket syftar till att rikta betraktarens uppmärksamhet mot den egna kroppen. Det vill stanna upp mitt i och inuti handlingen för att känna och observera vad som (händer) och varandets väsen.
Koreografi, framförande, kostym, ljuddesign: Eeva Juutinen
Producent: Hilla Huuhka
Konstnärlig dialog: Mikko Hyvönen
Residens: KWP Kunstenwerkplaats, Zodiak Center for New Dance, Vitlycke Center for Performing Arts
Stöd: Finlands kulturinstitut i Benelux, TelepART Mobility Support Platform, Finlands kulturfonder Mobility grant, Zodiak
Musik i föreställningen: Richard Wagner – Valkyriornas ritt
Eeva Juutinen (FI)
är koreograf och dansare som studerat dans, performance och koreografi vid Trinity Laban (BA) och The Place (postgraduate-diplom) i London samt vid Research Studios i P.A.R.T.S. (PARTS Research Diploma) i Bryssel. Hennes verk har visats i Belgien, Finland, Frankrike och England och har fått stöd av Alfred Kordelin-stiftelsen, Konstfrämjandet och Finlands Kulturfond. Hon har arbetat/kommer att arbeta på Kunstencentrum Buda, Vitlycke Centre for Performing Arts, Chateau De Monthelon, Routa, De School Van Gaasbeek, workspacebrussels och Zsenne artlab.
I sitt arbete söker hon efter meningsfulla frågor som aktiverar kroppen och relaterar till världen på olika sätt. Sedan början av 2019 baseras allt hennes arbete på frågan: Hur tar vi emot information genom våra kroppar och påverkas av den i våra kroppar? Hon betraktar denna fråga ur olika perspektiv och i olika rum och tider för att hitta andra begrepp och mer specifika frågor och tillvägagångssätt för olika processer. _____________________________________________
SHIFTS – Shifting roots of the roles
/ Roula Samiotaki & Brina Dokl
26 september kl 19.00
Walking on a thin line between love and violence.
Some less, some more familiar.
Intimacy in its own slow rhythm, growing.
The hug where I am loved or the hug where I suffocate.
Going between, not really knowing.
By the time I recognize what it is, it moves on, it transforms, it shifts.
Hands reaching, and there is no one.
Just a memory.
Until I find her again.
I Shifts förenar två kvinnliga kroppar sitt djupa intresse för sätt att förändra social perception. Med hjälp av elektronisk musiks vibrerande ljud, olika fysikaliteter och kontakt förvandlas de två dansarna genom en ständigt föränderlig uppfattning om rörelse. Genom sin beröring skapar de bilder som de utmanar, förändrar relationen, rummet, dansen. Hand i hand är det deras åtagande att fortsätta röra sig.
It’s always between the two, never between the one.
Offering and taking, giving and receiving, pushing and pulling, loving and fighting.
Shifting between the one who starts and one who ends.
One who offers hands, one who pushes back.
And sometimes they both offer hands. As if it’s the first time they met.
It goes on, unnamable.
From empty hugs to loving hands.
Idé, koreografi och framförande: Brina Dokl, Roula Samiotaki
Musik: Giorgios Kanoupakis
Mentorskap, dramaturgi: Natalia Manojlović Varga
Ljusdesign: Janko Oven
Kreativ producent: Katja Somrak
Produktion: Plesni Teater Ljubljana – PTL Prvenec 2025
Grafisk design: Nikolas Levantakis
Särskilt tack till: Anamaria Klajnšček, Petra Dokl, Mirko Dokl, Andreja Fir, Nika Brdar
Brina Dokl (SL/DE/SE)
är en slovensk dansare bosatt i Berlin, Tyskland. Hon har en kandidatexamen i dans från Stockholms konsthögskola samt från fakulteten för samhällsvetenskap i Ljubljana, kulturstudier. Brina har arbetat med Urša Rupnik, Zala Pezdir (Babice dance company), Yared Tihalun Cederlund, Ofelia Jarl Ortega, Liz Kinoshita och utökat sin utbildning genom att lära sig av: Sasha Waltz and guests dance company, Fighting Monkey, Kinetic Orchestra och många fler. Efter examen 2023 producerade hon en ungdomsföreställning och skrev barnboken It’s different on Mars, grundade ungdomsdanskompaniet Krokar, gjorde en soloföreställning med tre musiker, var med i DaCi och deltog i några andra projekt. Brina är främst intresserad av partnerskap och golvarbete samtidigt som hon utforskar rörelsens och kroppens möjligheter. Hon ser dans som en övning i samhörighet, att bygga och dela en gemenskap.
Roula Samiotaki (GR/SE)
är dansare och performer, verksam i Sverige och Grekland. Hennes utbildning omfattar tekniker inom samtida dans, folkdans, partnering och en kandidatexamen i dans från Konsthögskolan i Stockholm. Som performer har hon arbetat med koreografer som Przemek Kamiński, Yared T Cederlund, Ofelia Jarl Ortega, Mia Habib, Liz Kinoshita, Apostolia Papadamaki, Anna Mesquita, Leandro Zappala och Konstantinos Tsakirelis. Hennes konstnärliga arbete fokuserar på rörelse som ett sätt att komma samman med sina egna sinnen och med andra, och utforskar ämnen som identitet, kvinnokroppen, begränsningar kontra begär, fantasi och fiktion.
_____________________________________________
konst-musikperformance
Love and hate
/ Marcus Doverud
26 september kl 21.00
27 september kl 21.00
När vi älskar hatar vi. Och där vi hatar finns en stark anknytning.
Ambivalens betyder inte blandade känslor. En ljummen vacklan.
Det är två, eller fler, motsatta känslor samtidigt. På en och samma gång.
Performancen försöker uttrycka och förkroppsliga en del av denna ambivalens och dess konsekvens.
Låtordning:
1. Split in two
2. Move
3. No song
4. The pain of grief
Marcus Doverud (SE)
är en hängiven multiinstrumentalist, koreograf, filosof, dansare och performancekonstnär med bas i Stockholm. Hans arbeten visas regelbundet i Sverige och internationell, som soloverk och i samarbeten. Hans verk fokuserar på musikalitet, lyssning, rumsligheter och koreografins gränser
_____________________________________________
Spiritus
/ Lisen Pousette & Olivia Riviére
27 september kl 19.00
28 september kl 16.00
Spiritus är ett verk som utgår från idéer om ”resonans”, där resonans förstås som ett akustiskt fenomen såväl som något som beskriver en relation. I föreställningen går koreograferna och dansarna Olivia Rivière och Lisen Pousette in i o-satta performativa situationer med kropp och röst som oscillerar, triggar igång och förblir responsiva.
Deras resonanspraktiker har sitt ursprung i vilka röster som helst; de små skriken, våta, torra, ljusa former av ”screams” och melodier. Samtidigt som de utforskar den specifika klangfärgen och intensiteten, framkallar ljuden en mängd olika texturer och gestalter. Spiritus är en lek med detta där de låter sig inspireras av ordets mångbottnade betydelser: andning, sinnesstämning, geist samt alkohol och berusning.
I Spiritus går de in i lyssnande, observerande och reagerande tillstånd genom deras förnimmande jag. De bjuder därför in publiken att lyssna till de subtila skiftningarna i deras sång, de små utbyten, de som vi sällan lägger märke till, trots att de är så avgörande för en märkbar förändring.
Av och med: Olivia Rivière och Lisen Pousette
Musik och ljuddesign: Kristian Alexander
Ljusscenografi: Anna Moderato
Dramaturgi: Ida Larsen
Kostym: Olivia Rivière och Lisen Pousette
Ljus: Olivia Rivière och Lisen Pousette i samtal med Erik Molberg Hansen
Med stöd av: Holstebro Dansekompagni, Det Danske Institut Athen, Ufer_Studios, Konstnärsnämndens internationella program för dans, SITE, William Demant Fonden
Samproduktion: Weld och Dansehallerne
Lisen Pousette (SE) och Olivia Rivière (SE/DK)
delar en bakgrund inom klassisk körsång och koreografi och har skapat verk sedan 2017 som tar avstamp i alternativa rösttekniker. Genom att utforska materialiteten i den kvinnoidentifierade rösten och dess räckvidd, går de in i tvetydiga tillstånd som kan tippa över i det absurda lika mycket som det sårbara. Tillsammans har de skapat duetten Ever losing (2019) och grupparbetet DUNKEL (2022), som har presenterats på platser som Norbergfestivalen, MDT, CinemaQueer och Inkonst (SE), Dansehallerne (DK), Østre (NO), Les Urbaines (CH) och Ufer_Studios (DE).
Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm
När
23 september kl 19.00
24 september kl 18.00
25 september kl 19:00
26 september kl 19.00
27 september kl 19.00
28 september kl 16.00
Pris
Per kväll
Ordinarie 120 kr / Student 100 kr
Bra att veta
Annonser: