https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/09/UK2.jpg

Explosivt och hett på Unga Klaras scen i höst

Publiken har kallat den ”en käftsmäll” och ”ett mästerverk”. Själva beskriver Unga Klara sin föreställning Brinn som explosiv och sorgsen, pendlande mellan humor och svärta. Brinn är berättelsen om två tonårstjejers vänskap, som är så stark att den gränsar till farlig.

Hej Farnaz Arbabi! Du är regissör och har skrivit manus till Brinn tillsammans med Elmira Arikan. Vad handlar Brinn om?

– Det är en musikalisk föreställning som handlar om två utåtagerande tonårsflickor som bor på ett ungdomshem och är supertajta. De kaosar, ljuger, fantiserar och ställer till det för både sig själva, de vuxna i deras omgivning och för sina medkamrater. En dag går deras bus och stök alldeles för långt och det slutar i en katastrof där ingenting blir sig likt igen …

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/09/UK4.jpg

Ni kallar den ”en musikalisk föreställning”. Är det en musikal?

– Nej, det är framför allt en teaterföreställning, men den innehåller ganska mycket sång och en del dans. Bland annat är det många körarrangemang med de tretton skådespelarna i ensemblen. Jag tycker själv att det är härligt med inslag av musik och dans när jag går på teater. Det ger en extra dimension till berättelsen samtidigt som hjärnan får vila lite från texten och ta in musiken och dansen.

Det är en mäktig föreställning, eftersom de är hela tretton skådespelare på scenen, som alla turas om att spela huvudrollerna

Hur kom föreställningen till?

– Det började för närmare 20 år sen när jag såg en liten notis om två unga tjejer som hade tänt eld på sitt behandlingshem, när de vuxna hade bestämt sig för att sära på dem och flytta den ena till ett annat hem. Deras historia har legat och grott i mitt bakhuvud sen dess: varför gjorde de det, varför var de på ett hem, hur var deras vänskap? Men det var först förra året som det blev läge att skriva pjäsen och då gjorde jag det tillsammans med Elmira Arikan. Allt är fri fantasi men den bygger delvis på intervjuer, forskning och dokumentärt material med bland annat ungdomar och vårdare på SIS- och HVB-hem.

Den är ett samarbete med Teaterhögskolan i Malmö. Berätta!

– Ja, vi satte upp den som en skolproduktion med avgångseleverna i Malmö i våras. Det roliga är att vi nu har anställt hela klassen för att fortsätta spela Brinn här på Unga Klara. Det är verkligen jätteroligt att kunna erbjuda så många nyutexaminerade studenter jobb, inte minst i kölvattnet av pandemin.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/09/UK3.jpg

Varför ska man gå och se Brinn?

– Jag tycker man ska se Brinn om man är sugen på att få en fantasirik föreställning med sång, lite dans, högkvalitativt skådespeleri och teatermagi. Det är en mäktig föreställning, eftersom de är hela tretton skådespelare på scenen, som alla turas om att spela huvudrollerna.

Vem ser du som publik för Brinn?

– Vi har spelat den för både vuxna och tonåringar och båda grupperna har uppskattat den. De har liknat den vid en ”käftsmäll” och en 17-åring i publiken kallade den ”mästerverk”! Då blir man ju verkligen glad som manusförfattare och regissör. Jag tror att de gillar dels det storslagna och häftiga i föreställningen. Det är coola kostymer, mycket sång och en hel del rök på scenen. Samtidigt är det mycket igenkänning, trots att det är så fantasifullt och ibland lite orealistiskt. Det är ändå ett allmänmänskligt ämne: tajt vänskap och revolt mot vuxenvärlden.