Welmas blogg
Publicerat 02 Juni 2019 09:00

Reportage: Musikfestival med klimatfokus

Klassiska musikupplevelser varvat med scensamtal om hållbarhet. Är det en kombo som funkar? Absolut, menar Östersjöfestivalens projektledare Kajsa Hallhagen. Årets festival knyter ihop länderna kring Östersjön med hjälp av klassisk musik och samtal om det gemensamma havets framtid.

Text: Karin Cedronius. Foto: Kristina Sahlén, Andreas Sommer & pressbilder/Berwaldhallen.

Östersjöfestivalens projektledare Kajsa Hallhagen utanför Berwaldhallen.

Den första Östersjöfestivalen ägde rum i Berwaldhallen redan 2003. Några år tidigare hade den konstnärlige ledaren och dirigenten Esa Pekka Salonen upprörts över att han inte kunde låta sina barn bada i Östersjön på grund av algblomningen. Ur den frustrationen föddes en tanke – vad kan jag som musiker göra för att hjälpa vår miljö?

– Det var så han kom på idén att starta en musikfestival som sätter ljuset på Östersjön, där musiker och ledare i länderna runt Östersjön bidrar till att få upp samtalet om vår miljö på agendan. Tanken var att skapa en fredlig samverkan och debatt kring Östersjön och dess stora problem, med musiken som utgångspunkt, säger Kajsa Hallhagen, projektledare för Östersjöfestivalen, som i år går av stapeln den 24–31 augusti.

Östersjöfestivalens projektledare Kajsa Hallhagen i Berwaldhallen.

Tillsammans med Berwaldhallens dåvarande konserthuschef Michael Tydén och den ryske dirigenten Valery Gergiev, chef för Mariinskijteatern i Sankt Petersburg grundade Esa-Pekka Salonen så Östersjöfestivalen, en festival som har kommit att betraktas som en av de viktigaste i norra Europa i sin genre.

– Nu är vi inne på vårt sjuttonde år och festivalen har etablerat sig som ett viktigt evenemang som lockar många av den klassiska musikens största stjärnor och publikintresset växer för varje år, säger Kajsa Hallhagen.

Det låter ju spännande och nyskapande, men vad kan en institution som Berwaldhallen egentligen göra för miljön och klimatet?

– Vi kan skapa en plattform där människor kan samtala kring de här frågorna. Vi tror att det behövs konstnärliga uttryck för att väcka engagemang. Vi har så mycket fakta redan, men det räcker inte för att vi på djupet ska förstå allvaret och börja agera. Den klassiska musiken kan vara en sådan väg in till ett djupt engagemang, säger Kajsa Hallhagen.


FESTIVALDAG 1 – LÖRDAG 24 AUGUSTI & FESTIVALDAG 2 – SÖNDAG 25 AUGUSTI: Klimat-performance-operan NeoArctic spelas på Orionteatern under Östersjöfestivalens två första festivaldagar. Foto: Andreas Sommer.

Festivalen har sin bas i Berwaldhallen och arrangeras av Sveriges Radio. Men hela tanken är att den ska ske i samarbete med länderna runtom Östersjön. Därför har festivalen genom åren gästats av orkestrar och körer från alla Östersjöländerna, vilket blivit möjligt genom att ländernas regeringar bidragit. 2005 var det även möjligt att åka färja till Finland och lyssna på Sveriges Radios Symfoniorkester ombord, som en del av festivalen. Men i år har festivalen tagit ett nytt grepp.

– Vi har gjort ett omtag i år där vi har sökt oss tillbaka till rötterna, som handlar om att, med den klassiska musiken som sammanbindande länk, sätta fokus på en hållbar framtid för vårt gemensamma hav, säger Kajsa Hallhagen.


FESTIVALDAG 1 – LÖRDAG 24 AUGUSTI: Östersjöfestivalens första dags samtal livestreamas från Köpenhamn där vi möter musikern och journalisten Nikolaj Koppel och chefsdirigenten Alan Gilbert. Kvällens konsert är Benjamin Brittens opera Noas ark, där barn, vuxna, proffs och amatörmusiker förenas i en dramatisering av bibelns historia om Noa, som räddar människa och djur undan en stor naturkatastrof. Foto: Press/berwaldhallen.

Omtaget innebär att festivalen nu fått en helt ny form. Den klassiska musiken är fortfarande i fokus och festivalbesökarna kommer att kunna besöka Berwaldhallen och lyssna på allt från Bach och Wagner till Jaakko Mäntyjärvi. Men utöver konserterna, som även livestreamas till bibliotek och andra lokaler i de medverkande länderna runt Östersjön, kommer man även att få lyssna till intressanta scensamtal som kretsar kring miljö och hållbarhet. Samtalen sker alltid innan konserten och de utgår från olika platser vid Östersjön. För besökarna i Berwaldhallen kommer samtalen att visas på stora skärmar innan konserten drar igång och för festivalbesökare i de andra länderna kommer konserten att streamas på samma vis, efter samtalen. Varje dag skickar deltagarna i scensamtalen med en fråga till nästa dags samtal som kan diskuteras vidare då. Moderatorer för samtalen blir journalister från Sveriges Radio.


FESTIVALDAG 2 – SÖNDAG 25 AUGUSTI: Under Östersjöfestivalens andra dag ger mästerdirigenten Esa-Pekka Salonen och Finlands nationalopera, Wagners Rhenguldet, och vi möter superentreprenören Marija Ručevska i samtal med Lettlands före detta premiärminister, skepparen Māris Gailis, numera kulturentreprenör och Wagnerexpert. Foto: Press/berwaldhallen.

– Samtalen pågår i 45 minuter och sker mellan en eller två personer och en moderator. Vi har bjudit in flera spännande personer som har såväl kultur som miljö som hjärtefrågor. Tanken är att samtalen ska vara lite som en mix av Skavlan och Min sanning. Det finns inga manus, men samtalet kretsar alltid kring miljö och konst på något vis, säger Kajsa Hallhagen.

Hon hoppas att det nya greppet ska locka nya besökare till festivalen, kanske en yngre publik som har hållbarhetsfrågor varmt om hjärtat.

– Vi har en del extra spännande inslag i programmet som jag tror kan locka nya besökare. Till exempel klimat-performance-operan, NeoArctic, som är den enda av festivalens konserter som inte spelas i Berwaldhallen utan på Orionteatern. Det är en föreställning med scenografi, kostym och videoprojektioner samt tolv sånger som alla relaterar till klimat och miljö på något sätt.


FESTIVALDAG 3 – MÅNDAG 26 AUGUSTI: Tredje festivaldagens tema är berättelsen om miljön. Från Vilnius samtalar kompositören Juste Janulyte och äventyrsjournalisten Berta Tilmantaite. Kvällens konsert Sjöjungfrun dirigeras av stjärnskottet Klaus Mäkelä. Foto: Press/berwaldhallen.

En annan pärla, som Kajsa Hallhagen ser fram emot, är första dagens konsert, Noas ark, en ”Community opera” av Benjamin Britten.

– Den gjordes ursprungligen i kyrkan som en del av församlingens arbete. Vi gör den sceniskt hos oss också, med en blandning av amatörer och professionella musiker på scenen. Barn- och ungdomskörer från Adolf Fredriks och Hägerstens församlingar, och Kulturskolans orkestrar spelar ihop med Sveriges Radios Symfoniorkester.


FESTIVALDAG 4 – ONSDAG 28 AUGUSTI: Den fjärde festivalkvällens inledande samtal livestreamas från Arvo Pärt-center i Tallin, och i kvällens andaktsfulla konsert M/S Estonia in memorian hedrar Radiokören och dirigent Tõnu Kaljuste, offren för den tragiska olyckan, nästan på dagen 25 år sedan. Foto: Press/berwaldhallen.

När det gäller scensamtalen är det svårt att välja några favoriter, tycker Kajsa, men efter en stunds fundering kommer hon fram till att det ändå finns två samtal som hon ser fram emot lite extra:

– Jag tycker att det ska bli spännande att lyssna på det samtal som sänds från Riga under festivalens andra dag. Då kommer den unga entreprenören Marija Ručevska, som utvecklar en hållbarhetsvaluta, att samtala med skepparen Maris Gillis, som efter att ha seglat världen runt varit Lettlands premiärminister och nu är kulturentreprenör och Wagnerexpert.


FESTIVALDAG 5 – TORSDAG 29 AUGUSTI: Kvällens samtal livestreamas från kulturcentret Hanaholmen utanför Helsingfors. Deltagare och tematik meddelas senare i sommar. Konserten Pärt enligt Kaljuste – alla färgers musik, bjuder på makalösa klangvärldar med världens främste Pärt-tolkare. Foto: Press/berwaldhallen.

Det andra samtalet, som lockar Kajsa Hallhagen särskilt mycket, går av stapeln sista dagen och äger rum i Berwaldhallen. Då kommer den unga sångerskan Sofia Jannok från Sápmi att samtala med miljö- och klimatforskaren Johan Kuylenstierna.

– För Sofia Jannok, som även bor i Sápmi, är ju klimathotet i högsta grad aktuellt och påtagligt. Det ska bli otroligt spännande att lyssna på deras samtal.


FESTIVALDAG 6 – FREDAG 30 AUGUSTI: Näst sista festivaldagens tema är unga arvtagare. Jenny Lind var Sveriges första internationella superstjärna och i konserten Den svenska näktergalen hyllas hon av två av dagens svenska operastjärnor: Elin Rombo och Annie Ternström. Tatiana Lanshina, ordförande i ReGeneration 2030, i samtal med pristagaren från Baltic Sea Award – live från Mariehamn. Foto: Press/berwaldhallen.

Summa summarum så är den sista vekan i augusti fullspäckad med intressanta klimatsamtal och vacker, klassisk musik – allt med vattentema. Men vad hoppas Östersjöfestivalens projektledare att besökarna ska få med sig hem efter denna vecka?

– Jag hoppas att de ska få med sig fantastiska musikupplevelser. Och så hoppas jag förstås att de har upplevt något som väcker tankar, och får alla att fundera kring vad just de kan göra i sin vardag för att förbättra vårt klimat.


FESTIVALDAG 7 – LÖRDAG 31 AUGUSTI:  På den sjunde och sista festivaldagen blir det livesamtal i Berwaldhallen med Johan Kuylenstierna, en av miljösveriges mäktigaste, och artisten Sofia Jannok som ger röst åt samerna både genom sin musik och genom Árvas Foundation. Därefter Bachs Matteuspassionen med den världsberömda solisten och barytonen Peter Mattei. Foto: Press/berwaldhallen.


FESTIVALDAG 7 – LÖRDAG 31 AUGUSTI: På festivalens sista dag kommer musikern, producenten och ljudkonstnären Aurélie Ferrière till Berwaldhallen med MUSICOMEXP, som är hennes senaste projekt och spelades in på en havsresa med forskningsprojektet Ocean Mapping Expedition, en abstrakt resa till oväntade geografiska och psykoakustiska platser. Foto: MUSICOMEXP.

ÖSTERSJÖFESTIVALEN – MUSIK OCH SAMTAL

Årets festival tar klivet ut över havet och knyter samman Östersjöländerna på ett nytt sätt. Sju festivaldagar med klassisk musik kombineras med sju samtal där några av vår regions mest intressanta personligheter möts för att samtala om hållbarhet och musik. Samtalen äger rum framför publik på olika platser i regionen och livesänds till samtliga festivalplatser. Även konserterna från Berwaldhallen livesänds till samtliga festivalplatser.
  • Östersjöfestivalen pågår 24–31 augusti 2019.
  • Festivaldagspassen ger dig tillgång till hela festivaldagens program, både inne i Berwaldhallen och i foajéerna. Till NeoArctic och MUSICOMEXP köper du singelbiljetter.
  • Hela programmet hittas på festivalens egen hemsida balticseafestival.com.

Satellitbild över Östersjöregionen. Foto: Shutterstock.
Satellitbild över Östersjöregionen. Foto: Shutterstock.