Nya NAOM – mer än bara ett museum

The Museum by NAOM är mer än en utställningsplats – snarare ett epicentrum för kreativitet, kultur och innovation. Förutom konsten rymms även mat- och dryckesupplevelser och en unik designbutik. Dörrarna öppnas 20 juni och bakom projectet står Fotografiskagrundaren Janne Broman och dottern Angelica Broman.

Den 20 juni slår NAOM upp dörrarna mitt i city, på Sergelgatan 8, och vi kan förvänta oss inget mindre än ett epicentrum för kultur på 3200 kvadratmeter. Här ligger fokus på helhetsupplevelsen. I immersiva utställningar möter den fysiska världen den digitala och tradition möter innovation.

Till helheten hör också en butik, restaurang, cocktailbar och livescen. Konceptet är flexibelt, under ständig utveckling och målet är att skapa en kulturscen som aldrig tidigare skådats i Stockholm, eller världen för den delen. Svaret på hur de ska bli världsunika stavas samarbeten, något som genomsyrar utställningarna och butiksinnehållet, aktiveringar på scenerna och mat- och dryckesmenyn.

Vi kan inte bygga något världsunikt själva. Vi tror på att samarbeta med de bästa inom sina nischer för att skapa något helt nytt tillsammans

Angelica Broman, VD NAOM
https://www.welma.se/wp-content/uploads/2024/06/NAOM_2.jpg
"The Pit" ligger i mitten av allt och är den största scenen, med kapacitet för 300 gäster. Här kan vi bl.a. förvänta oss intima musikspelningar med ljud av arenakvalitet.

Upp emot 20 utställningar årligen

I NAOMs museidel möter tradition innovation i immersiva utställningar som bjuder in till introspektion och dialog där den fysiska världen kombineras på ett unikt sätt med den digitala. Rummen anpassas efter konsten för att skapa en omslutande upplevelse och innovation och tekniska lösningar blir på så sätt en central del av museet.

Varje utställning står i ungefär 4 månader och vi kan förvänta oss uppemot 20 utställningar årligen. Bland de sex första utställningarna som går upp på öppningsdagen möter vi åtta Ai-avatarer i ett gruppterapisamtal, omslutande interaktiva projektioner till afrikanska rytmer, en robotsynthare och videoverk och installationer som utmanar och ifrågasätter konsumtion, människans relation till naturen och klimatförändringar. Läs mer om varje utställning längre ner.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2024/06/TheresaReiwer_DecodingBias_2.png
I Theresa Reiwers utställning "Decoding Bias" får vi följa med på en gruppterapi mellan åtta Ai-avatarer som reflekterar kring hur de ska bli av med sina diskriminerande algoritmer och toxiska program.
https://www.welma.se/wp-content/uploads/2024/06/GuillaumeMarmin_Oh-LORD_1-scaled.jpg
Guillaume Marmins verk "Oh Lord" är resultatet av ett samarbete med Observatoire de Paris Meudon och the Institut de Planétologie et d’Astrophysique de Grenoble, med 15.000 bilder från solobservationer.

Läs mer om de sex öppningsutställningarna ett snäpp ner!

Mer än bara ett museum

Lokalerna på Sergelgatan rymmer mycket mer än bara utställningar. Museet erbjuder även en designbutik, The Store by NAOM, och från och med hösten 2024 en kurerad mat- och dryckesupplevelse samt tre scener där den största scenen, The Pit, rymmer över 300 gäster.

The Store är en museibutik med en twist. I den rymms både en traditionell museishop och en popup-yta dit designers, varumärken och konstnärer bjuds in. Från och med öppning kommer butiken ha ett unikt sortiment som inkluderar AI-genererad parfym där du kan ta fram en egen parfym baserad på din personlighet!

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2024/06/AP_012.jpg
Hur luktar din personlighet? I butiken finns en Ai som gör en parfym till dig baserat på ett frågeformulär du själv fyller i!

Läs mer om öppningsutställningarna