Ännu mer kraft, öppenhet och även ett mått av vildvuxenhet på Liljevalchs!

I mars i år tillträdde Joanna Sandell Wright som ny chef för Liljevalchs konsthall. Den 6 oktober öppnar Liljevalchs upp för hösten och Welma har fått chansen att lära känna Joanna bättre. Vad driver och inspirerar henne? Och vilka framtidsplaner har Joanna för sin nya arbetsplats, som hon själv beskriver som hela Sveriges konsthall?

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2023/09/Porträtt-Joanna_foto-Steuart-Wright.jpg
Joanna Sandell Wright är ny chef på Liljevalchs konsthall. Foto: Steuart Wright

Hej och grattis till nya jobbet Joanna! Vad var det som lockade mest med att bli chef för stockholmarnas egen konsthall?

– Liljevalchs är inte bara hela Stockholms konsthall utan också Sveriges – eftersom den är placerad i huvudstaden. Det gjorde det särskilt intressant att fundera kring vad som ska visas i konsthallen och vilka berättelser som konsten ska knyta an till. Att bo och vistas i Stockholm innebär att vara en del av den stora världen, kanske mer just nu än någonsin. 

Finns det något du brinner lite extra för – som vi kommer att få se i framtiden hos Liljevalchs?

– Jag är delvis uppvuxen på de hawaiianska öarna där berättelser, ofta av mytisk och politisk karaktär, ligger nära till hands. Hur ser det ut inom konsten? 

Den samiska konsten har också blivit internationellt erkänd de senaste åren och jag är intresserad av hur vi kan gestalta urfolkskamper bredare. Inte minst för att det handlar om den jord som vi gemensamt bär ansvar för.

Har du lärt dig något nytt om Liljevalchs som du inte hade en aning om innan du tog jobbet?

– Häromveckan lärde jag mig att en av Sveriges första italienska restauranger fanns på Liljevalchs! Det har jag fantiserat mycket om och jag kommer absolut titta närmare på Liljevalchs historiska arkiv framöver för att förhoppningsvis kunna göra oväntade kopplingar mellan historia och samtid. 

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2023/09/Photo©Jens-Assur-Privat-natur-34-courtesy-of-Studio-Jens-Assur-scaled.jpeg
I Privat natur utforskar Jens Assur vad som sker med människan när hon är i naturen, och vilka spår hon lämnar efter sig. Photo©Jens Assur, Privat natur 34, courtesy of Studio Jens Assur.

I veckan öppnar ni upp för hösten! Först ut är Jens Assurs fotoutställning Privat natur. Berätta varför man ska se den?

– Precis som film är bäst på bio är faktiskt foto oslagbart som utställning. Det är något helt annat att se stora hantverksmässigt gjorda printar jämfört med att scrolla i Instagramflödet på sin mobil. Dessutom vill Jens ställa allvarliga frågor om vår gemensamma natur som berör de flesta av oss på olika sätt.

Har du någon favoritbild i utställningen?

– Jag har en favorit. En bild som gestaltar en liten ljusglimt i ett enormt mörker. Kom och se utställningen och gissa vilken bild jag menar! 

Den 13 oktober öppnar även Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era. Vad tror du man kommer ta med sig efter man har sett den?

– Liv kan gestaltas på så många vis. Precis som haute couture-samlaren Fredrik Robertsson har jag en förkärlek till kläder och äger långt fler klänningar än till exempel möbler och saker. Även om alla inte kan köpa haute couture så inspireras i varje fall jag av Fredriks garderob för att den är så fullständigt tillåtande, gränsöverskridande och gestaltande i vad det kan innebära att finnas till.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2023/09/Klanningen-gor-mannen-scaled.jpeg
Fredrik Robertsson på besök i Jean Paul Gaultiers showroom i Paris, iklädd Jean Paul Gaultier haute couture och omringad av säsongens kreationer. Foto: Ea Czyz.

Har du något personligt minne av något verk från Vårsalongen genom åren som har etsat sig fast hos dig?

– Jag tänker på Jini Hedlunds stora sorgetår av hår kring våld mot kvinnor i Iran och som gjordes till minne av Mahsa Jina Amini. 

Kommer Vårsalongen bli kvar ”som vi är vana vid” med dig vid rodret?

– Absolut, men förhoppningsvis med ännu mer kraft och öppenhet och även ett mått av vildvuxenhet!