Mozart och Stravinsky

Ryan Bancroft dirigerar Eldfågeln och Sofie Asplund sjunger arior. Konserthuschef Stefan Forsberg är värd och introducerar konserten.

30 maj och 1 juni

Med dessa konserter fullbordar Ryan Bancroft sin första säsong som chefdirigent för Kungliga Filharmonikerna. Han gör det med ett huvudnummer som står honom nära: Stravinskys Eldfågeln – inte den ofta framföra sviten utan den kompletta balettmusiken från 1910. ”Det är en jätteorkester, och den bästa versionen”, säger Bancroft. 

Det här markerar samtidigt en etapp i inspelningarna av Stravinskys baletter Petrusjka, Eldfågeln och Våroffer – Bancrofts och Kungliga Filharmonikernas första gemensamma skivinspelningar. 

Det är möjligt att Lili Boulanger upplevde åtminstone någon av dessa Stravinsky-baletter, som alla hade sina urpremiärer i hennes hemstad Paris i början av 1900-talet. Inledningsvis hör vi Lili Boulangers D’un matin de printemps – ett av de sista verk det unga geniet skrev före sin alltför tidiga bortgång 1918, vid 24 års ålder. Trots omständigheterna är det ljus musik med lätta, lekfulla steg.  

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2023/09/asplund_sofie_1200x832.jpg
Sofie Asplund. Foto: Max Jansson

Den åländska sopranen Sofie Asplund är dubbelt aktuell i Konserthuset under säsongen, både i en romanskonsert och vid det här tillfället, då hon sjunger arior av Mozart. Asplund har på senare år fått stor uppmärksamhet och hyllats för flera rolltolkningar på landets operascener. 

Musiken

Medverkande