Mozart och Stravinsky
Ryan Bancroft dirigerar Eldfågeln och Sofie Asplund sjunger arior. Konserthuschef Stefan Forsberg är värd och introducerar konserten.
30 maj och 1 juni
Med dessa konserter fullbordar Ryan Bancroft sin första säsong som chefdirigent för Kungliga Filharmonikerna. Han gör det med ett huvudnummer som står honom nära: Stravinskys Eldfågeln – inte den ofta framföra sviten utan den kompletta balettmusiken från 1910. ”Det är en jätteorkester, och den bästa versionen”, säger Bancroft.
Det här markerar samtidigt en etapp i inspelningarna av Stravinskys baletter Petrusjka, Eldfågeln och Våroffer – Bancrofts och Kungliga Filharmonikernas första gemensamma skivinspelningar.
Det är möjligt att Lili Boulanger upplevde åtminstone någon av dessa Stravinsky-baletter, som alla hade sina urpremiärer i hennes hemstad Paris i början av 1900-talet. Inledningsvis hör vi Lili Boulangers D’un matin de printemps – ett av de sista verk det unga geniet skrev före sin alltför tidiga bortgång 1918, vid 24 års ålder. Trots omständigheterna är det ljus musik med lätta, lekfulla steg.

Den åländska sopranen Sofie Asplund är dubbelt aktuell i Konserthuset under säsongen, både i en romanskonsert och vid det här tillfället, då hon sjunger arior av Mozart. Asplund har på senare år fått stor uppmärksamhet och hyllats för flera rolltolkningar på landets operascener.
Musiken
- Lili Boulanger D’un matin de printemps (5 min)
- Wolfgang Amadeus Mozart Arior för sopran och orkester
- Paus 25 min
- Igor Stravinsky Eldfågeln, balett (45 min)
Medverkande
- Kungliga Filharmonikerna
- Ryan Bancroft dirigent
- Sofie Asplund sopran
- Stefan Forsberg värd