Hon hjälper Sverige att ta plats i USA

Kreativitet, nätverkande och samarbete är nycklarna till Matilda Ivarssons framgångar när hon genom byrån STHLM-NYC Agency tar svensk kultur och företagande till USA.

Oktober, 2023 – New York, NY. Kosta Boda och Rosenrummet på NK i Stockholm är två svenska hushållsnamn som just nu får hjälp av kommunikationsbyrån STHLM-NYC Agency på plats i New York. Byrån drivs av Matilda Ivarsson och Yasmine Månsson och specialiserar sig på att hjälpa skandinaviska företag och varumärken att positionera sig på den amerikanska marknaden.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2023/10/Matilda-Ivarsson-kontorsmiljö-scaled.jpg
Matilda Ivarsson är en av grundarna till STHLM-NYC Agency. Foto: STUDIO COCO NYC / COCO JOURDANA 

Matilda Ivarsson är Creative Director och har jobbat upp mot ett årtionde med kommunikation i både USA och Sverige. Tidigare höll hon titeln som kommunikationsansvarig på Spritmuseum på Djurgården, där hon ledde kommunikationsarbete för museet, utställningarna och Spritmuseum Restaurang.

– Det var en väldigt rolig och lärorik tid på Spritmuseum. Innan min tid anställde de en PR-byrå inför varje utställning, men jag sa upp det och tog mig an allting själv. Att dra all kommunikation och PR in house, ledde till stora ökningar i besökssiffror, intäkter och sociala medier.

Efter tiden på Spritmuseum flyttade Matilda till USA för att ta en master i Strategisk Kommunikation på Columbia University, en utbildning rankad som den bästa mastern inom marknadsföring i världen. Efter utbildningen träffade hon Yasmine Månsson genom kvinnonätverket SWEA, där de båda sitter med i styrelsen. Då frilansade de båda med liknande kunder och uppdrag, men var bra på olika saker. Matilda beskriver att hon ofta gör saker by the book och följer mallarna, medan Yasmine kör utanför alla mallar och hittar lösningen från ett blankt blad.

– Jag tror att den blandningen är väldigt viktig. Vi båda är väldigt kreativa och strategiska, men vi tänker på olika sätt.

Här går man ofta rakt på sak och tar i från tårna.

När de började samarbeta gick allt fort och lätt.

– Det har alltid varit en dröm att starta en byrå och det kändes som ett stort steg, men så föll saker på plats. Man hann nästan inte blinka! Det har varit en stadig tillväxt sedan starten, med en tredubbling av kunder och intäkt. Det är skrämmande men också väldigt givande.

Tillsammans har de en framgångsrik nisch – genom kommunikation och strategisk marknadsföring knyter de an svenska företag och kultur till USA.

– Det finns flera större aktörer som hjälper svenska företag över till USA, men inte någon som bara gör kommunikation och PR. Kommunikation är a och o för att nå ut och i USA kommunicerar man på ett väldigt annorlunda sätt än i Sverige. Här går man ofta rakt på sak och tar i från tårna. Som nytt företag eller varumärke, krävs det att man känner tillmarknaden och målgruppen för att nå fram och lyckas.

– Orrefors och Kosta Boda har varit lite av ett hushållsnamn i USA bland den äldre generationen, men nu hjälper vi dem att nå den yngre generationen genom kreativa kampanjer. Det kan vara att placera deras fantastiska produkter i en amerikansk miljö och lite annorlunda platser för att stå ut och skapa spänning. I vår kommer legendariska konstnären och Kosta Boda artisten sedan 60 år Bertil Vallien hit och vi har fått i uppdrag att anordna en social media kampanj, öppningsevent, och guerilla marketing aktivitet kring hans utställning.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2023/10/Matilda-Ivarsson-NY-1-1.jpg
Foto: STUDIO COCO NYC / COCO JOURDANA 

Det finns också utmaningar med arbetet i New York. Priserna är annorlunda. Det är mycket dyrare i New York och det är en annan kostnad att driva PR-byrå här jämfört med i Sverige.

– Här gäller det att vara kreativ – och det är en utmaning att med en liten budget få den största effekten. Men här jobbar vi mycket med vårt nätverk, att få till perfekta pitchar, och hitta nya kanaler.

En röd tråd i Matildas framgång och kreativa arbete är nätverkande.

– Man får jobba mycket med sitt nätverk. Ett bra exempel är när vi skapade ett samarbete mellan lanseringen av vår smyckeskund Burkindys höstkollektion och den svenska restaurangen Björk som behövde fler kvällsgäster. Det blev superlyckat. Och nu den 1 november ska vår kund Rosenrummet på NK lansera sin expansion till USA. Då har vi genom mitt nätverk på Columbia University ordnat att grundaren ska hålla en föreläsning tillsammans med en organisation som jobbar med hållbarhet inom mode.

Just nu jobbar STHLM-NYC Agency med många olika branscher, allt från ett teknologiföretag till en författare. Det skapar en kreativ bredd och Matilda är öppen för fler stora samarbeten.

– Jag tror att det är jätteviktigt att ta till vara på det stora intresset för Sverige som finns på den amerikanska marknaden. De är intresserade och fascinerade av den svenska kulturen, maten, och så klart all innovation. Den ultimata drömmen skulle vara att ha Sverige som destination som kund.