https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/Bild-dar-Therese-ar-med.jpg

Impro for dummies

Hur funkar egentligen improvisationsteater? Blir man uppdragen på scen som publik? Är det alltid komiskt eller kan det även vara allvarligt? Och hur sjutton kommer skådespelarna på allt i stunden? Här är Welmas guide till improvisationsteaterns underbara värld!

Publicerat i maj 2022

Hallå där, Therese Hörnqvist, skådespelare och vd på Stockholms Improvisationsteater! Hur skulle du beskriva improvisationsteater för någon som aldrig har gått på det?

Det är en teaterform där skådespelarna är helt utan manus. Allt sker i stunden och som publik får du vara med när föreställningen skapas framför dina ögon. Vi brukar säga att vår publik alltid sitter framåtlutad, eftersom de är så nyfikna på vad som ska hända härnäst på scenen. Charmen med impro är att det hela tiden är nytt, även om man alltid spelar ett visst format.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/Portratt-Therese.jpg
Therese Hörnqvist är skådespelare och vd på Stockholms Improvisationsteater.

Betyder det att ingenting är förutbestämt inom improvisationsteater?

Jodå, vissa saker är förutbestämda, men det är inte de saker man kanske tror. Till exempel finns det inget manus och ingen förskriven musik, däremot är formatet bestämt. Så om du går på en föreställning som heter ”Första dejten” kommer den förstås att handla om en första dejt, men exakt vad som händer vet ingen, inte ens skådespelarna, eftersom innehållet skapas i stunden. Så det du ser på scenen ena kvällen är något helt annat än det du ser kvällen därpå, även om det är samma namn på föreställningen.

För den som aldrig har satt sin fot på en improviserad föreställning kan det verka ovant och kanske till och med lite läskigt att gå på impro. Behöver man till exempel vara orolig för att bli uppdragen på scenen som publik?

Nej, det behöver man absolut inte vara. Som publik är man bara så delaktig som man själv vill, och vi tar aldrig upp någon ur publiken på scen. Däremot kan de som vill få bidra med att ge skådespelarna förslag på allt från platser till namn eller låttitlar som de ska använda. Detta samlar vi ibland in skriftligt innan vi drar i gång, ibland muntligt under själva föreställningen.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/Norenforestallning.jpg
En pandemi sätter inte stopp för familjetrauman – tvärt om! Improviserad Norén streamades under pandemin 2020.

Man brukar prata om olika inriktningar inom improvisationsteater – berätta!

Det finns flera olika former av impro. Här på Stockholms Improvisationsteater håller vi mest på med dramatisk och musikalisk improvisation. Till exempel har vi under många år gjort improviserad Norén då vi leker med den värld som finns i hans tidiga pjäser och försöker skapa en slags Norénpjäs som egentligen inte finns. Andra inriktningar är teatersport, där två lag tävlar mot varandra och en domare utser en vinnare, samt impro games/kortform som är korta scener där improvisatörerna använder en viss improteknik i scenen, till exempel att en skådespelare gör allas röster. Impro comedy är ytterligare en form som är inspirerad av den amerikanska traditionen där scenen drivs utifrån komik.

Som publik är man bara så delaktig som man själv vill, och vi tar aldrig upp någon ur publiken på scen.

Är improteater alltid komiskt?

Det måste inte vara det. Ibland är det mer allvarligt, politiskt eller dagsaktuellt, det beror lite på vad man vill med sin impro. Däremot finns det ofta en öppning för att de kan bli roligt, just eftersom det är improviserat. Men, precis som att konst kan vara på många olika sätt, så kan även impro vara det.

Som nybörjare – vad ska man gå på då?

Jag tycker att man gå på vad som helst, men kanske att det kan vara lättare att gå på något som involverar musik första gången. Impro games/kortform kan också vara ett bra förstagångsval för den som är ny improbesökare.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/impro.png
Grisbonden Per framför sitt bidrag ”Ost och ångest” i Den Improviserade Schlagerfestivalen 2019. Publiken namngav låten och låtgenren slumpades fram till soul. Han vann tyvärr inte. 

På Stockholms Improvisationsteater har ni en älskad klassiker som heter ”Den Improviserade Schlagerfestivalen”. Berätta om denna föreställning!

Den har vi gjort i 23 år i följd, med undantag för pandemiåren. Men nu återuppstår Den Improviserade Schlagerfestivalen på Scalateatern den 26–28 augusti. Det går till så att publiken får lämna in låttitlar innan föreställningen, sen har vi förberett olika musikstilar som bossanova, disco eller annat. Skådespelarna drar en lapp bland låttitlarna och en annan lapp ur musikgenrehögen och sen är det fritt fram för improvisationen att börja. Vi sjunger till livemusik och det är både grupper och soloartister som uppträder, ibland har vi även dueller. Publiken röstar sen fram en värdig vinnare i slutet. Det är väldigt kul och kan bli hur knasigt som helst!

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/Vinnarbidrag.jpg
Therese Hörnqvist som det vinnande hårdrocksbidraget i Den Improviserade Schlagerfestivalen 2015 med den ryska visan "Topptippelitopp", skriven av Monika N.