En plats för samtidskonst i världsklass

Bonniers Konsthall bjuder på samtidskonst av absolut världsklass i en spännande mix av lokalt och internationellt. Här möts både stora, etablerade konstnärer och nya, lysande förmågor. Ett besök ger garanterat många nya intryck och väcker många känslor.  

Högt i tak och låga trösklar. Så beskriver Joanna Nordin, ny konstnärlig ledare på Bonniers Konsthall, denna kulturinstitution som ligger på Torsgatan i en spektakulär glasbyggnad ritad av arkitekten Johan Celsing. 

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2023/08/DSF7387-scaled.jpg
Bonniers konsthall ligger på Torsgatan i Vasastan och huset är ritat av arkitekten Johan Celsing, son till arkitekten Peter Celsing som bl.a. står bakom Kulturhuset vid Sergels torg. Bild: Jean-Baptiste Béranger.

– Vår ambition är att alla ska känna sig välkomna hit. Konsthallen ska vara lättillgänglig trots att vi har en experimentell ansats. Det ska vara enkelt att bara komma in och få en upplevelse med sig hem, säger Joanna Nordin och tillägger att konst ju är något man upplever med kroppen och att det faktiskt inte behöver vara mer komplicerat än så.

Både nya och etablerade konstnärer

I Bonniers Konsthall visas en mix av stora, välkända konstnärer och nya lysande stjärnor som ännu inte är lika etablerade. Många av dem är unga men det finns även konstnärer av den äldre generationen. Gemensam nämnare är att de alla skapar samtidskonst i världsklass.

­– Ett exempel är den unga svenska konstnären Lap-See Lam som är född 1990, och som precis har fått det prestigefyllda uppdraget att representera Sverige på Venedigbiennalen 2024. Hon hade sin första stora soloutställning på just Bonniers Konsthall 2022, säger Joanna Nordin. 

Det är viktigt att låta programmet följa med konsten, att vara inlyssnande, skapa utrymme, tilltro och att följa konstnärerna i deras processer, fortsätter Joanna Nordin. När det gäller urvalet låter de programmet bölja lite fram och tillbaka. Ibland är det unga, lovande konstnärer som gör sin första stora institutionella utställning, andra gånger är det välkända namn, såväl svenska som internationella.

­– Vi är en av få platser i Sverige som har möjlighet att ge konstnärer riktigt bra förutsättningar. Det märks verkligen i de utställningar vi presenterar – och ganska ofta hur det går för konstnärer sen. Vi drivs också av en stark tilltro till den konstnärliga upplevelsen i sig. 

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2023/08/Joanna_Bonniers_Konsthall_foto_oskar_omne.jpg
Joanna Nordin är ny konstnärlig ledare på Bonniers konsthall. Bild: Oskar Omne.

Dagliga introduktioner

För att göra konsthallen och dess utställningar lättillgängliga för alla ger konsthallens värdar dagliga introduktioner till de aktuella utställningarna. Det är cirka en kvart långa och går av stapeln flera gånger om dagen. 

– Om man känner lust att fördjupa sig mer har vi också visningsformatet ”En timme konst”. Sedan har vi förstås våra populära Babytorsdagar och Familjelördagar som man dock måste boka in sig på för att få plats eftersom de är så eftertraktade, säger Joanna Nordin. 

Vi är en av få platser i Sverige som har möjlighet att ge konstnärer riktigt bra förutsättningar

Joanna Nordin, konstnärlig ledare på Bonniers Konsthall

Konsthallen har dessutom en omfattande programverksamhet som har ambitionen att aktivera utställningarna ytterligare och att mixa konsten med andra fält som musik och litteratur. 

– Genom våra program vill vi skapa möten och händelser som ofta sträcker sig över flera fält – en religionshistoriker, som David Thurfjell som är inbokad till höstens utställning, kan komma och prata om varför naturen får oss att uppleva det andliga. Eller så kanske man får ta del av jordig musik som knyter an till en målning.

Naturen i fokus i höst

Bonniers Konsthall har fyra stora utställningsperioder varje år och den 30 augusti är det dags för konstnärerna Sara-Vide Ericson och Tilda Lovell att inta konsthallen. Namnet på deras utställning har lånats från en dikt av Tomas Tranströmer: Något mörkt ställde sig vid våra sinnens fem trösklar utan att gå över dem. 

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2023/08/SuperNatural-scaled.jpg
Sara-Vide Ericson och Tilda Lovell använder båda naturen i sin konst och det är Bonniers konsthall som sammanfört de båda konstnärerna. Bild: Sara-Vide Ericson, Supernatural Helper, 2022. Olja, pastell och guldpigment på duk, 280×190 cm. Courtesy: Galleri Magnus Karlsson & V1 Gallery.

– Diktraden ger en fin känsla av vad det är man kommer att möta när man går in i utställningen. Både Sara-Vide Ericson och Tilda Lovell använder sig av naturen för att utforska vad det innebär att vara människa – både ur psykologiska, mytologiska och kroppsliga perspektiv. Tilda Lovell genom skulpturer och installationer med inslag av video, ljud och bilder, och Sara Vide-Ericson genom stora, slående målningar av varelser och landskap som är svåra att väja inför, säger Joanna Nordin. 

Upplev konst med alla sinnen 

Bonniers Konsthall har sammanfört de två konstnärerna för första gången och utställningen tar över samtliga konsthallens rum, i det största galleriet till en fond av hundratals kubikmeter sand som kommer täcka hela galleriets golv. 

– Det blir otroligt spännande att få se sanden på plats i galleriet, det stämningsfulla ljuset och Sara-Vide och Tildas konstverk. Curatorn för utställningen tar med oss på lite av en resa. Det blir som att gå in och ut ur olika sinnesstämningar när man rör sig genom rummen i utställningen, säger Joanna Nordin. 

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2023/08/web_DSF5525.jpg
Konsthallens nya kafé hittar du på gatuplan. Bild: BKH Café, Bonniers Konsthall. Foto: Jäger Arén.

Missa inte fikat

Och den som besöker konsthallen får inte heller missa ett besök i det ljusa, fina kafét som skapats av arkitekterna Tham & Videgård. 

– Vårt nya café är väldigt fint. Lunchen består av råvaror i säsong och vackra upplägg, och utöver det finns det hemlagade sötsaker. Cafét ger den där extra guldkanten på besöket här, säger Joanna Nordin.